VSCB activiteiten

Frame en motor nummers

Het framenummer van een Vespa scooter is als het ware zijn vingerafdruk. Je kunt er aan afleiden welk type scooter het betreft en hoe oud hij is. Het framenummer bestaat allereerst uit een letter combinatie, gevolgd door een cijferreeks welke tussen twee open sterretjes staat.
Aan de hand van de lettercombinatie kun je afleiden om welk type het gaat. In combinatie met de cijfercombinatie kun je bepalen in welk jaar de scooter gebouwd werd. De letter- en cijfercombinatie kun je hier terugvinden.

Maar dan moet je nog wel deze gegevens in jouw scooter weten te vinden. Dit staat bij de verschillende types op verschillende plaatsten, maar is altijd in het frame ingeslagen. Om makkelijker te kunnen bepalen waar we het framenummer kunnen vinden, verdelen we alle Vespa scooters in drie hoofdgroepen. Als eerste bepaal je in welke groep jouw scooter thuis hoort, vervolgens kun je lezen op welke plaats het framenummer hoort te staan.

Heb je het framenummer gevonden en wil je de specificaties opzoeken? Dan is de zoekfunctie van scooterhelp.com een uitkomst. Voor een overzicht van alle frame nummer kun je terecht op de site van Vespa Oldtimer Register.

Groep 1: Wide frames

De wide frames zijn de oudste scooters, gebouwd vanaf 1947 tot grofweg eind jaren 50. Deze scooters herken je aan het feit dat ze in het midden van het frame, onder het zadel, ter hoogte van je hielen (als je op de scooter zit) een klepje hebben, dat (meestal) toegang geeft tot de carburateur. Alleen bij de GS 150 zit hier geen carburateur, maar een lege (opberg-) ruimte. Alle andere types herbergen hier de carburateur.
Als dit klepje dicht zit, valt het over een rand van het frame. Als je het klepje open doet, wordt deze rand zichtbaar. Op de rand aan de bovenzijde is het framenummer ingeslagen, zie afbeelding.

Uiteraard hebben we nog de uitzondering op de regel: de allereerste scooters, uit eind jaren 40, hebben het framenummer op een andere plaats staan. Daar staat het framenummer op het frame op de punt onder het zadel, zie afbeelding. Deze scooters zijn erg zeldzaam en zal de lezer in de praktijk zelden tot nooit tegen het lijf lopen.

 

Group 2: Small Frames

De small frames werden in 1962 geïntroduceerd, en worden tot op de dag van vandaag gemaakt en hieronder vallen onder andere de PK 50 scooters.
De smallf rames herken je aan het feit dat de zijbillen aan de achterzijde van de scooter niet afneembaar zijn. Bij alle andere types kun je de zijbillen losklikken, openscharnieren of losschroeven. Een andere manier om de smallframes van de wide en large frames te onderscheiden, is het motorblok. Als je tegen de rechterzijde van het motorblok van een smallframe aankijkt, zie je de bevestiging van de kickstarter niet zitten, deze zit als het ware onder het motorblok uit het zicht. Bij de wide en large frames zit deze duidelijk aan de buitenzijde van het motorblok met een boutje vastgeschroefd.
De small frames hebben om het motorblok te bereiken een klein klepje aan de rechterzijde wat toegang geeft tot het motorblok. Dit klepje maak je open ofwel door een draaiknopje op het klepje, ofwel door een drukknop met sleutel net boven het klepje (PK 50 S), ofwel door een trek-knop naast de tank onder het zadel(PK 50 XL).
Als dit klepje dicht is valt het over een rand van het frame. Als je het klepje open doet, wordt deze rand zichtbaar. Linksboven op deze rand is het framenummer ingeslagen, zie foto.

Groep 3: Large frames

De large frames zijn eigenlijk alle scooters die niet voldoen uit de criteria van bovenstaande omschrijvingen, maar zijn wel de scooters die je het meeste tegenkomt. Eigenlijk kun je het beste eerst gaan zoeken op de plaatsen die in deze groep 3 worden omschreven, omdat de kans dan groot is dat je het framenummer tegenkomt.
Deze groep 3, large frames, valt uiteen in twee subgroepen als het gaat om de plaats waar het framenummer is ingeslagen. Daartoe gaan we deze groep schiften. Dat doen we door te kijken naar de linker zijbil van de scooter. Deze linker zijbil is als volgt uitgevoerd:
A. onder deze linker zijbil zit een reservewiel gemonteerd (onderzijde zijbil is open).
B. deze linker zijbil is bagagecompartiment met een afsluitbaar klepje aan de bovenzijde (onderzijde is dicht – anders zou alles wat je er door het klepje instopt weer op staat vallen).

Let op: Ook in de groep wide frames is een type wat in de linker zijbil een bagagecompartiment met afsluitbaar klepje heeft, maar dit type heeft dan ook een carburatuer-toegangs-klepje onder het zadel en valt dus in de groep wide frames!

Let op: Ook in de groep smallframes is een type wat in de linker zijbil een bagagecompartiment met afsluitbaar klepje heeft, maar in deze groep 3 gaat het om een zijbil die demonteerbaar is!

Subgroep A

De scooters uit groep A met reservewiel onder de linker zijbil, hebben het framenummer ingeslagen op de rechterzijde van het frame, achter het motorblok, naast het gat waar de pin van de rechter zijbil in het frame steekt. Daartoe moet eerst de rechter zijbil gedemonteerd worden. Zie foto.

Omdat deze plaats onder de zijbil verscholen is, wordt hij bijna nooit schoongemaakt en is deze plaats meestal erg vies en niet zelden door roest aangetast. Scooters uit deze groep zijn alleen de GS 160, SS 180, Rally 180 / 200 en de scooters uit de P / PX-serie.

Subgroep B

De scooters uit groep B met een bagagecompartiment in de linker zijbil, hebben het framenummer ingeslagen juist onder omschreven bagagecompartiment, net naast het achterwiel. Het makkelijkste is om de scooter op de rechterzijkant te leggen, om zo goed onder de linker zijbil te kunnen kijken. Onder deze zijbil zit een rand van een centimeter hoog, waar het framenummer ingeslagen is. Zie foto.
Omdat het achterwiel veel water en modder omhoog spat, is deze plaats altijd erg vies en niet zelden door roest aangetast. 

Groep 4: Ape

Het framenummer van een Ape car staat onder het rechter handvat / rechts onder het stuur tegen de fels rand van het dashboard in de cabine. Oudere Apes van de jaren 40, begin jaren 50 zonder cabine hebben het frame nummer op de voorzijde van de dwarse horizontale framebalk helemaal onder de tank, ter hoogte van de treeplank.

 

 

Kernwoorden


Inloggen

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent de Vespa Scooter Club Brabant? Meld je dan aan!