Vespa: Hip of toiletpot?

Breekt de motorscooter dit jaar dan eindelijk door? Op de 25e Motorbeurs in Utrecht zijn dealers en belangenverenigingen hoopvol gestemd.

Op het gangpad tussen de glimmende motoren wandelen twee slanke jongedames in 'Honda-bodypaint'. Even verderop laat een besnorde man in bruine jas zich op een motor zakken, geflankeerd door twee blonde, breed lachende meisjes, terwijl een derde een foto neemt. Het is de eerste avond van de Motorbeurs 2009 en de sfeer is goed.

Maar niet alleen mannen komen hier aan hun trekken. Bij een schoenenstandje past een vrouw stoere laarzen en leren gympen, terwijl de uitgeklede motor aan de overkant door een dame in een dikke jas wordt gekeurd. En de beige Vespa met rode strik op het zadel, trekt net zoveel bekijks van mannen als vrouwen.

Vespa tegen de file
Is die Vespa de oplossing voor de dichtgeslibde Nederlandse wegen? Rolf Ceca van Rep26, de tweewielerspecialist die de Vespa heeft meegenomen, denkt van wel. "De markt groeit, vroeger werden deze scooters niet verkocht." De reden? "Files en ook door de recessie. Mensen doen hun tweede auto eruit en kopen een scooter."


Ceca wijst naar een imposante grijze scooter. "Op die scooter mag je rijden met een autorijbewijs, daar heb je geen motorrijbewijs voor nodig." Dat moet je voor de meeste andere scooters boven de 50 CC wel hebben. Deze motorscooter heeft 400 CC en is goedgekeurd in de categorie auto. Het zadel klapt op, waardoor er veel ruimte is voor aktetas en helm. Ceca somt de voordelen op: "Motorscooters zijn goedkoper om aan te schaffen en in het gebruik."

Groei verkoop motorscooter
Zelfs de last van de regen valt wel mee, zegt Bovag-manager Maurice Manders. "Je zit beschut achter een scherm, alleen bij het stoplicht word je nat." Ook bij de Bovag horen ze van dealers dat de verkoop van scooters in de lift zit. "Het afgelopen jaar waren het er zo'n 1500, vier of vijf jaar geleden was dat nog nul."

Scooter-kopers zijn geen opgeschoten zestienjarigen, maar hippe 35-plussers. "Mensen zijn de files zat", zegt ook Manders. Maar waarom gaan die mensen dan niet motorrijden? "Het primaire publiek voor een motorscooter is de autorijder. Het is een nieuwe rijder die op zoek is naar een handig voertuig voor het woon/werkverkeer." De scooter mag tijdens de file doorrijden en het rijwiel mag, net als de motor, op de stoep worden geparkeerd. En het is goedkoop: "Een scooter rijdt zo 1 op 50 en een motor ongeveer 1 op 20."

Ook Manders zegt dat consumenten hun tweede auto weg doen en een scooter kopen. Die trend begon door de extreem hoge brandstofprijzen van afgelopen zomer. Inmiddels zorgt de recessie ervoor dat de trend doorzet. Maar volgens de Bovag-manager zijn dat vooral brommerscooters. "Voor de korte afstanden."

Motorrijden is passie, niet praktisch
De belangenverenigingen Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en Motorrijders Actie Groep (MAG) zijn helemaal voor de motor (of motorscooter) als filebestrijding. De KNMV heeft op haar standje een film die mensen op roept om op de motor naar het werk te gaan. De MAG voert actie om de motor fiscaal aantrekkelijk te maken: zo zijn motoren uitgezonderd van het rekening rijden. De groep wil het bovendien makkelijker maken om een motor van de zaak te nemen.

Maar de motorrijders, hun leden, zien de motorscooter nog niet helemaal zitten. Een dealer schudt zijn hoofd als hij ziet dat de concurrent een motorscooter tussen de motoren heeft staan. "Tja... Dat is niet echt voor dit publiek, hè..." Ook andere bezoekers zijn niet enthousiast. "Het is toch alsof je op een toiletpot zit. Zo rechtop."

Nee, dan de nieuwe Yamaha V-Max. Dát is pas een motor. Manders van de Bovag moet lachen. "Motorrijden is emotie. Die motoren kunnen veel meer dan hun berijders ooit zullen gebruiken. Je moet het gewoon mooi vinden."

 Bron

Kernwoorden


Inloggen

Nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent de Vespa Scooter Club Brabant? Meld je dan aan!